Realitatea bate teoria- Ce stie si ce trebuie sa stie un viitor PR
Realitatea bate teoria
Ce stie si ce trebuie sa stie un viitor PR
Recent, HR-ul ne-a anuntat ca a acceptat ca o studenta sa faca practica in cadrul departamentului de PR in care lucrez. Chiar daca a fost pe nepusa masa, iar noi aveam de pregatit un eveniment si de pus pe roate un proiect cu forte mult diminuate din cauza concediilor de vara, am acceptat provocarea si, luni, ne-am trezit cu studenta in birou.
O tanara foarte timida si cuminte, aceasta a fost prima impresie pe care ne-a lasat-o dupa prezentari. Am povestit ce facem noi, ne-a spus ce face ea. Am aflat ca a ajuns la PR la SNSPA pentru ca nu voia sa se faca profesoara, si nici la matematica nu se pricepe. Pana aici toate bune. Am aflat ca desi este in anul trei, n-a avut nici un fel de activitate extra curriculara, ca a scris un ziar intr-un proiect pentru facultate, dar n-a putut sa ne spuna exact la ce materiale a lucrat si care a fost ideea acestora, ca a facut comunicate de presa, ca stie ce-i o campanie de comunicare si multe altele.
Buuun!
Pentru ca nu-mi place sa vorbesc fara dovezi, am luat-o cu pasi mici ca sa vedem ce stie, unde ne poate ajuta si unde ar mai avea de lucru. Asa ca am rugat-o sa ne faca o informare dupa un articol aparut in Capital; sa scrie cate un mesaj catre clienti si catre angajati in care sa-i informeze despre noi schimbari survenite in sistemul informatic; sa redacteze un comunicat de presa etc.
Primul lucru care m-a lovit a fost saracia vocabularului. Propozitiile aveau cate patru, cinci cuvinte destul de stangaci alipite, fiind destul de dificil sa extragi mesajul unui astfel de text. Al doilea lucru, esential pentru un viitor PR, este cultura generala si stapanirea unor notiuni de economie.
Studenta noastra nu cunostea ce inseamna o piata, ce este concurenta, ce inseamna o cifra de afaceri, iar de cota de piata n-a auzit niciodata. Sigur, aceste lucruri nu se predau la facultate decat tangential, dar un viitor specialist in comunicare trebuie sa le cunoasca, iar lectura presei economice cu creionul in mana si dictionarul de termeni economici alaturi poate fi un exercitiu foarte util.
La aceste doua mari hibe se mai poate adauga lipsa atentiei la detalii (daca eu in brief ii spun ca este vorba despre un comunicat despre relansarea unui portal, ea imi scrie in material „revista”), incapacitatea de a rezuma o informatie, necunoasterea presei si incapacitatea de a gandi un mesaj in functie de public, lipsa cursivitatii … sirul poate continua.
Nu vreau sa dau cu piatra in scoala romaneasca, pentru ca nu este singura de vina pentru ceea ce avem in piata. Exista lucruri pe care fiecare student/tanar trebuie sa le invete singur, iar asta o poate face citind, fiind la curent cu tot ceea ce se intampla in sfera lui profesionala si nu doar, punand intrebari si profitand de orice oportunitate.
Daca sunteti student la comunicare, si ati avut sansa sa ajungeti in departamentul de comunicare al unei companii importante, ar fi bine sa extrageti tot ce puteti din aceasta experienta. Faceti-va indispensabil si fiti mereu acolo! Nu va vedea nimeni cu ochi buni faptul ca veniti la ora 11:00 si plecati la 15:00, ca aveti multe alte lucruri de rezolvat exact atunci cand compania aia s-a gandit sa va ia in practica.
Succes, si nu uitati ca cel putin o data pe zi sa cititi un articol/stire din Ziarul Financiar, sa deschideti un blog de profil si sa va dezvoltati experienta in cadrul unei asociatii studentesti!
Sursa foto: http://www.imdb.com/title/tt0112697/
Articol realizat de Mara Andrei- PR Consultant