Cui vinzi?
In toate cartile de marketing si relatii publice din toate timpurile o atentie deosebita la elaborarea strategiei de comunicare este acordata target-ului- clientilor tinta sau cu alte cuvinte cei carora le vinzi produsul. Stabilirea profilurilor de consumatori si construirea cate unui mesaj pentru fiecare dintre aceste segmente este ceea ce trebuie sa faca orice business, indiferent de gradul de maturitate sau de canalul de promovare ales.
Ce se intampla insa pe internet? Intr-o lume in care fiecare dintre noi poate fi cine vrea sa fie si isi poate crea propriul avatar asa cum a visat intotdeauna- rasa, sex, varsta, look, arie geografica- mi se pare cu adevarat fascinanta intrebarea “cui incerci sa vinzi?” Avatarului sau persoanei din spatele lui? Pentru cine construiesti mesajele de vanzare si strategiile de abordare a profilului de client?
Raspunsurile la aceste intrebari constituie insasi “esenta” acestui canal de promovare!
In online regulile de cumparare nu se schimba ci doar durata procesului de cumparare.
Indiferent de profil, clientii vor achizitiona un produs/serviciu fie pentru ca au nevoie in momentul respectiv, fie pentru ca vanzarea a fost una “emotionala”. Oricare dintre cele doua motive este cel pentru care ei decid sa faca o achizitie, procesul in sine este cel cu adevarat important pentru cei care folosesc internetul ca si canal de promovare: isi vor intreba prietenii online (recomandari) si vor cauta informatii cat mai multe despre produs (continut), iar achizitia o vor face pe baza increderii.
Cu alte cuvinte in momentul in care un business decide ca este momentul sa aiba o prezenta online si sa foloseasca internetul pentru vanzarea produselor/serviciilor sale trebuie sa tina cont de “limitarile” mediului online, de punctele slabe ale acestuia si sa profite de oportunitatile oferite de punctele tari ale internetului.
Cel mai interesant aspect al mijloacelor de comunicare online (retele sociale, forumuri, site-uri, blog-uri, etc) este faptul ca oamenii vorbesc despre noi- despre produsele si serviciile noastre si ca de cele mai multe ori aceste discutii se desfasoara in afara sferei noastre de influenta. Cu toate acestea putem sa ghidam aceste conversatii daca apelam la creativitate si cream o “comunitate” in jurul brand-ului/companiei noastre. Aceasta comunitate poate fi “modelata” pana la un punct si trebuie sa stim ca secretul succesului actiunilor vanzatorilor inteligenti de pe internet vine din numeroasele incercari pe care acestia le-au facut. Vine in urma experimentarii, a lungilor ore petrecute pentru a studia acest mediu, pentru ca nimeni nu stie regulile de la inceput.
Incredibilul in mediul online se intampla atunci cand reusesti sa ii convingi pe cei din comunitatea ta sa achizitioneze produsele/serviciile tale “din proprie initiativa”- sau cel putin asa sa considere ei: ca au achizitionat produsele sau serviciile pentru ca au nevoie de ele si initiativa de cumparare a fost a lor.
Concluzia: este foarte important sa va implicati si sa fiti cu adevarat parte din comunitatea pe care ati creat-o: sa oferiti cat mai mult continut, sa raspundeti intrebarilor si nelamuririlor celor din comunitate si sa nu incercati din prima sa le vindeti ceva: participarea activa si nu incercarile “disperate” de a obtine doar avantajele intr-un termen relativ scurt reprezinta cheile succesului online.