7 diferente intre Advertising si PR
Intr-un articol precedent vorbeam despre faptul ca deseori marele public confunda PR-ul (Public Relations- Relatii cu Publicul) cu Publicitatea (domeniul Adevertising-ului). Pentru a explica mai bine aceste diferente vom apela la articolul celor de la Alpinepr.com.
Autoarea spune ca pe parcursul celor 20 de ani de cariera in PR, clientii intrebau, cu precadere, care sunt diferentele dintre PR si Publicitate. Iata 7 diferente fundamentale gasite de specialistul Alpine Communications pe durata celor doua decade de cariera.
1. Plata vs. Onorariu
Prin adeveritsing, o companie plateste pentru spatiul publicitar, care adesea este scump. Daca spotul publicitar, reclama este rulata o singura data, rezultatele nu vor fi eficiente. Aceasta trebuie sa ruleze, sa fie publicata macar o data pe luna, pe o perioada mai lunga de timp (6 luni- 1 an) pentru a-si atinge scopul. Dar si sa ai reclama intr-o publicatie ai carei cititori nu cunosc brandul (iar de cresterea notorietatii brand-ului se ocupa PR-ul) nu este de asemenea eficient.
Treaba PR-ului este sa obtina publicitate gratis, pentru client, prin intermediul comunicatelor de presa si in general printr-o buna relatie cu media, cu jurnalistii. Un articol intr-o publicatie aduce mult mai multa credibilitate clientului si produsului sau/si serviciului oferit de acesta. Un astfel de articol pozitioneaza produsul sau seriviciul clientului intr-un articol (story) ca parte dintr-un trend sau interes al publicului.
2. Controlarea mesajului vs. influentarea mesajului
Daca platesti, ceea ce in cazul publicitatii se intampla, poti sa spui exact ceea ce doresti, chiar si „Acest produs este cel mai tare lucru inventat vreodata de la descoperirea rotii!”, dar publicul este desoeri sceptic tocmai pentru ca stie ca platesti pentru a fi spus acest gen de lucruri.
PR-ul in schimb plaseaza articolul unui jurnalist, iar acesta decide daca-l urmeaza si care va fi abordarea exacta a subiectului in articol. PR-ul are mai putin control, dar un bun PR stie cum sa creasca sansele clientului pentru publicitate pozitiva pregatind declaratiile clientului si pregatindu-l pentru eventuale interviuri.
3. Un spot de 10 secunde vs. perpetuarea pe Internet
Datorita creativitatii si a felului in care este prezentata publicului, o reclama, un spot publicitar pare sa aiba o viata mai lunga decat are in realitate. Insa, odata „rulata” asta a fost tot! Expertii in marketing spun ca o reclama de cateva secunde vazuta online sau pe DVR este eficienta totusi pentru ca publicul inca o vede. In orice caz, odata ce s-a terminat (reclama, spotul, etc.) si efectul dispare!
Prin intermediul Internetului, un articol plasat in presa de PR, un tweet sau un post de pe Facebook este in spatiul virtual pentru totdeauna si poate sa apara in momentul in care cineva foloseste un motor de cautare, pentru a gasi informatii pe acea tema. Daca jurnalistul cauta informatii pe tema respectiva, atunci va gasi si ceea ce tu ai emis pentru clientii tai in mediul virtual.
4. Subiectiv vs. nesubiectiv
Adevertising- Cand clientii iti vad reclama, acestia stiu ca tu ai construit mesajul si ca incerci sa le vinzi ceva. Stiu ca platesti pentru reclama si percep deci o anumita cantitate de subiectivism.
PR- plaseaza povestea produsului sau serviciului cu ajutorul unei a treia parti, povestea fiind legata de un trend, concept sau subiect de interes public general ceea ce-i da mai multa credibilitate si inlatura subiectivismul.
5. Creativ vs. „nas ptr stiri”
Advertising- O reclama buna poate folosi un limbaj colorat si descriptiv cu o invitatie la actiune (de obicei sa cumperi produsul/serviciul). O campanie „isteata” motiveaza consumatorii sa cumpere produsul si/sau serviciul. Advertisingul poate folosi diferite mijloace media cum sunt reclamele (TV), reclame stradale sau printate (afise, bannere, etc.), reclame pe Facebook, microsite-uri interactive (concursuri), jocuri, etc. Un copywiter bun poate crea sloganuri care vor ramane pentru o lunga perioada de timp in mintile oamenilor si ii vor face sa foloseasca, in diverse situatii din viata de zi cu zi, sloganul sau fraza respectiva.
PR-ul are nevoie de creativitate, insa intr-o maniera diferita. In PR cauti stirile, cauti unghiuri de abordare in articole pentru diferite evenimente sau tendinte, anticipezi tendinte si articole, despre clientii tai, care urmeaza sa fie citite. Ai nevoie de un „carling” nou sa captezi atentia jurnalistilor.
6. Marketing research vs. Media Research
Advertising – Publicitatea se bazeaza pe studii demografice si de piata. Un om de publicitate trebuie sa gaseasca publicul tinta si mediul in care sa plaseze reclama, pentru ca nu vrei sa vinzi un produs de femei cumparand publicitate intr-o revista dedicata barbatilor, de exemplu.
Pentru PR studiile demografice si de piata sunt de asemenea importante. Este improtant sa stii ce publicatii scriu despre o industrie anume, din care clientul tau face parte si mai ales care sunt jurnalistii care scriu pe temele/subiectele respective. Internetul ne faciliteaza mult accesul la toate publicatiile si la toti ziaristii, iar cu ajutorul Facebook-ului si al Twitter poti sa afli usor care sunt ariile de interes ale unui om de presa.
7. Jumatatea de sus vs. jumatatea de jos a paginii
Advertising- chiar daca platesti o suma maricica de bani pentru o reclama destul de mare intr-un ziar tiparit, aproape niciodata nu o sa fie publicata pe prima pagina, desi in utlima vreme s-au mai schimbat lucrurile si din acest punct de vedere. Pentru suma potrivita (mare in general) poti sa publici macheta oriunde aproape. Dar, de obicei ziarele pozitioneaza machetele publicitare in partea de jos a paginilor din interior, iar pentru spatiile mai avantajoase ca vizibilitate trebuie sa platesti, asa cum spuneam, sume considerabile.
Stirile pentru care PR-ul „are nas” si pe care le plaseaza in presa au mereu prioritate. Un articol in exclusivitate, o stire pot sa tina prima pagina a ziarelor multa vreme sau sa fie focusul principal al stirilor TV sau cele de la radio si poate fi publicata in ziar in cea mai buna pozitie (pentru mai multa vizibilitate) si asta este ceva de nepretuit, ce numai PR-ul poate face, fiind totodata de o importanta vadita.