Cu o floare nu se face primavara!
Cliseu sau nu, acest proverb este cu atat mai adevarat in sfera comunicarii si relatiilor publice, cu cat tot mai multi manageri inteleg ca daca au o aparitie in revista/ziar vor incepe sa sune telefoanele non stop, clientii de la concurenta se vor muta la ei si nu vor mai face fata cererii! Exista o aura in jurul a tot ceea ce inseamna PR si comunicare, inca multi au impresia ca suntem niste adevarati magicieni care atunci cand suntem chemati venim cu bagheta magica, spunem “abracadabra”, facem minunea si apoi disparem si ne mai cheama ei cand mai considera ca au nevoie.
Ma tot intreb cat din ceea ce se intampla pe piata este vina clientului si cat a noastra, a comunicatorilor?
Se vorbeste mult in aceasta industrie, se spun povesti frumoase, se folosesc cuvinte “magice”, insa uitam de cele mai multe ori sa punem punctul pe “I” si sa ii explicam clientului ceea ce conteaza cu adevarat: reputatia unei companii se construieste in timp si continuu, la fel ca si o relatie intre 2 parteneri de viata/afaceri. Ai nevoie de timp sa il cunosti pe cel cu care alegi sa fii pe viata, ai nevoie sa ii studiezi comportamentul, sa te asiguri ca deciza luata este cea buna si in momentul in care te decizi ca el e cel ales mergi cu el la drum, insa nu trebuie sa incetezi nicio clipa sa construiesti relatia respectiva.
Faptul ca unele companii aleg sa apara intr-un interviu si apoi dispar in neant, asteptand rezultate, e o greseala, in primul rand, al celui care alege sa realizeze acest material, setandu-I clientului niste asteptari, sau nu .
Studiile arata ca majoritate a oamenilor uita ceea ce a citit, vazut sau auzit destul de repede, mai ales daca este expusa mesajului o singura data. Primele studii cu privire la memoria oamenilor s-au facut in sec XIX, cand un psiholog german a descoperit ca in cateva zile oamenii uita o mare parte din ceea ce au invatat. Ganditi-va de cate ori va intrebati unde ati pus cheile sau ce ati facut cu un anumit document.
De ce lucrurile ar sta altfel in sfera PR-ului?
Pentru ca mesajul sa ajunga acolo unde trebuie si sa produca efectul dorit ai nevoie de mai mult decat o un singur articol si ai nevoie ca aceste aparitii gandite, planificate si dorite sa urmeze o strategie, sa fie planificate pe termen mediu –lung si sa tina cont de cateva reguli de baza. Nu trebuie sa fie planificate neaparat impreuna cu un consultant de PR, insa trebuie sa urmareasca sa atinga aceleasi obiective ca atunci cand ar fi planificate de acesta. Deschidem lista cu primele 3 reguli de baza pe care trebuie sa le respecte aparitiile in presa si asteptam completarile voastre:
1. Consistenta si simplitatea mesajului: rezistati tentatiei de a povesti totul intr-un singur comunicat/articol. Sa omiti cateva detalii inseamna un plus pentru tine, mai multe articole si deci o expunere prelungita. In loc sa povestiti toate detaliile mai bine concentrati-va 1 maxim 2 mesaje importante si relatati-le pe acelea.
2. Jargonul tehnic– indiferent cat de bine iti cunosti produsele/compania/serviciile evita sa le prezinti intr-un limbaj foarte tehnic, pentru ca cititorii nu vor intelege si deci nu vor receptiona mesajul tau. Alege in locul acestor mesaje tehnice si pompoase, unele care sa fie intelese de publicul larg, cateva cuvinte “banale” si extrem de “comune” iti vor facilita accesul catre publicul tau.
3. Claritatea mesajului: pune pe hartie ceea ce vrei sa transmiti cititorilor si abia apoi construieste in jurul acestei idei. Daca vei porni doar cu ideea ca trebuie sa transmiti ceva si nu ai un mesaj cheie la finalul materialului vei vedea ca nici tu şi nici cititorii n-au inteles nimic. Incearca sa folosesti in transmiterea mesajului cat mai multe cuvinte “vizuale”, care sa il ajute pe cititor sa vizualizeze ceea ce ai tu de transmis, astfel te poti asigura ca mesajul va ramane mai mult timp in memoria cititorului. Cuvintele abstracte, care nu pot fi asocitate cu un vizual puternic nu sunt foarte bine memorate. Construieste mesaje concrete si cu cat mai putine cuvinte abstracte.
Scopul comunicarii este sa muti audienta de la lipsa notorietatii, la notorietate si apoi la actiune. Cu cat mesajul transmis este mai clar, simplu si transparent cu atat esti mai aproape de scopul tau!