Toate companiile nou infiintate par sa ajunga in aceeasi situatie imediat dupa lansare: au o idee senzationala, un serviciu de exceptie , dar nimeni nu stie despre el!

Marketing-ul este un serviciu costisitor pentru majoritatea dintre ele si fie nu au la dispozitie fonduri pentru aceste activitati, fie aceste fonduri sunt extrem de limitate, motiv pentru care pot ajunge ca la scurt timp de la lansare sa ajunga la faliment sau reorganizare. Exista insa solutii pentru un start-up sa ajunga la potentialii clienti- folosind PR-ul ca forma eficienta si ieftina de marketing, pentru a genera interes si a creste notorietatea.

Start-upurile au fost intotdeauna o atractie pentru presa, mai ales daca vorbim despre ceva cu adevarat nou sau inovativ. In fiecare publicatie din orice domeniu exista o sectiune dedicata start-upurilor. Ceea ce poate reprezenta o provocare este sa construiesti povestea businessului tau, astfel incat sa reuseasca sa trezeasca interesul ziaristilor, mai ales in conditiile unor bugete limitate (mici) si a unor relatii cu presa inexistente.

Nu este insa imposibil, mai ales daca constientizezi ca o acoperire buna in presa poate fi un adevarat motor pentru un business aflat la inceput de drum.

Uite cateva idei care te pot ajuta sa ajungi in atentia jurnalistilor cu un minim efort:

  1. Ai grija sa identifici ceea ce este important pentru presa- povestea care poate atrage atentia

Inainte sa abordezi un ziarist, asigura-te ca stii cu adevarat care este unghiul de abordare care l-ar putea interesa, ca stii care este specificul publicatiei si tipul de poveste care le-ar aduce cititori. Din pacate, foarte multe start-upuri nu au o poveste foarte buna de spus, fie pentru ca nu sunt unice sau nu aduc nici o valoare adaugata clientului, fie pentru ca povestea lor nu este foarte bine construita. Daca esti in aceasta situatie, atunci inainte de a merge la presa este bine sa apelezi la un consultant de imagine sau o agentie de comunicare, care sa te ajute sa iti construiesti o poveste care sa te reprezinte.

In momentul in care consideri ca povestea este unica si merita adusa in atentia presei, atunci este momentul sa gasesti unghiul de abordare pentru ziaristi. Cateva idei de cum poti face asta:

Eveniment de lansare cu presa;

Testare de produse/servicii pentru anumiti reprezentanti ai presei /bloggeri;

Redactarea unor materiale de presa cu un studiu sau date interesante despre industria din care urmeaza sa faci parte;

Participarea la evenimente din domeniu;

Un tur al redactiilor cu kitul de presa.

2. Construieste un mesaj concis si bine structurat

Imediat ce ai inteles care este povestea care ii intereseaza pe ziaristi, urmatorul pas este construirea mesajului si diseminarea lui in mediul potrivit.

Inainte de a trimite orice poveste la ziaristi, acorda-ti timp sa te asiguri ca mesajul pe care il transmiti este cel corect. Trebuie sa poti sa iti exprimi businessul intr-o fraza sau 2 oricui, la orice ora , indiferent daca este din domeniu sau nu- si acesta sa inteleaga care este scopul.

Renunta la jargoanele folosite in industrie, astfel incat oricine sa intelega cu ce te ocupi.

Ziaristii primesc zilnic sute de mailuri cu povesti si propuneri, asa ca este foarte important ca mesajul tau sa fie simplu si concis- intr-un email. Incearca sa iti legi mesajul de un “carlig”, care sa ii ajute pe ziaristi sa pozitioneze povestea; de exemplu poti sa te legi de ceea ce se intampla in mediul economic, de sarbatorile care se apropie, de evenimentele importante din urmatoarea perioada, etc.

Reciteste mailul si asigura-te ca raspunzi la urmatoarea intrebarei: “De ce este o poveste care i-ar putea interesa pe cititorii mei?”.

3. Studiaza si asigura-te ca ai inteles specificul publicatiei si aria de acoperire

Analizeaza si decide care zona geografica si deci publicatie, este de interes pentru tine. Apoi cerceteaza care ziaristi de la publicatia respectiva se ocupa de domeniul tau. Fa o lista de 5-10 ziarisit de top cu care isi doresti sa construiesti o relatie pe termen lung si incepe comunicarea cu ei. Citeste articolele pe care le-au scris si asigura-te ca ai inteles de ce domeniu se ocupa. In momentul in care le trimiti mail cu povestea ta, arata-le ca le citesti articolele, stii cu ce se ocupa, care este aria de interes si ofera-le motive pentru care i-ar interesa povestea ta.

4. Personalizeaza mesajul trimis catre presa

In general oameniilor nu le place sa fie parte dintr-o multime- si considera mailurile nepersonalizate spam-uri. Daca vrei ca ziaristii sa publice povestea ta este bine sa le oferi informatii personalizate si relevante pentru publicatia si audienta sa.

Acorda-ti timp sa compui mailuri pentru o lista scurta de ziartisti, care isi doresti cu adevarat sa publice povestea ta. Ofera cate o exclusivitate pentru fiecare si fereste-te sa scrii un mail generic pentru 100 de ziaristi. Doar asa ai toate sansele sa iti raspunda la mail si sa se gandeasca sa publice povestea ta.

5. Evita comunicatele de presa si greselile simple

In mod gresit si traditional, comunicatele de presa sunt prea lungi, sunt pline de citate ale reprezentantilor companiei, “stereotipuri gramaticale” si jargoane de marketing. Asa ca fereste-te de ele! Prefera mailurile personalizate.

O alta gresala comuna este sa gresesti aria de acoperire a ziaristului. Doar pentru ca la un moment dat a scris un articol pe un domeniu nu inseamna ca este domeniul lui de interes. Analizeaza activitatea lui pe o perioada mai lunga de timp si asigura-te ca informatia ta ajunge unde trebuie.

6. Construieste un media kit, pe care sa il ai in cazul in care unii reprezentanti ai presei ar putea cere informatii suplimentare

O descriere de companie sau produs;

Fotografii relevante pentru businessul tau;

Produse pentru testare.

7. Nu face presiuni

Timpul este estential atunci cand lucrezi cu presa. Trebuie sa ii acorzi ziaristului timp suficient pentru a “digera” informatiile primite si a se decide sa scrie despre businessul tau. Exista ziaristi care au nevoie de 1-2 saptamanii pana reusesc sa introduca articolul in publicatie. Nu suna de 5 ori pe zi sa intrebi ce se aude cu materialul tau!

8. Ofera informatii si cifre

Ziaristii adora cifrele si orice poveste sustinuta de cifre are sanse mult mai mari sa fie publicata.

9. Deschide mai multe canale de comunicare cu presa- conecteaza-te cu ei pe Linkedin sau imprieteniti-va pe Facebook/Twitter

Stabileste-ti ca obiectiv sa construiesti o relatie cu ziaristii pe care ii consideri relevanti pentru tine (ca si publicatie).  Intalnirile la pranz sau cafea sunt o optiune, dar poate nu intotdeauna cea mai buna, avand in vedere gradul de ocupare al acestora. De aceea, ai grija ca ii urmaresti pe Twitter, sunt in lista ta de Facebook sau sa te conectezi cu ei pe Linkedin. Destul de des, acestia posteaza intrebari sau cer diverse informatii pe retelele sociale pentru realizarea articolelor; astfel ii vei putea ajuta atunci cand au nevoie.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation